اضافه وزن ممکن است خطر مرگ زود هنگام را برای افراد مسن مبتلا به دیابت کاهش دهد

12 ژوئن 2017- محققان می‌گویند: اضافه وزن یا چاقی در افراد مسن ممکن است عمر بیماران مبتلا به دیابت را طولانی‌تر کند. بسیاری از ما از خطرات بهداشتی مرتبط با اضافه وزن یا چاقی آگاه هستیم، حال یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که داشتن مقداری اضافه وزن در واقع ممکن است به نفع سالمندان باشد.

 محققان دانشکده‌ی پزشکی Capital در پکن دریافتند که داشتن اضافه وزن یا چاق بودن در اواخر زندگی، ممکن است خطر مرگ زودهنگام را تقریباً یک پنجم برای سالمندان مبتلا به دیابت کاهش دهد. نتایج این تحقیق اخیراً در مجله‌ی Diabetes Investigation منتشر گردید.

 به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها 25 درصد از افراد مسن 65 سال و بالاتر در آمریکا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. اضافه وزن یکی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت محسوب می‌شود، با این حال تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن هستند یا چاق می‌باشند، خطر مرگ زودرس کاهش می‌یابد.

 دکتر Yu Jie Zhou و همکارانش به بررسی دقیق‌تر این ارتباط پرداختند، آنها داده‌های 20 مطالعه را که شامل 250 هزار بیمار مبتلا به دیابت( نوع 1 و یا نوع 2) بود، تجزیه و تحلیل کردند.

 محققان شاخص توده‌ی بدنی شرکت کنندگان(BMI) را ارزیابی کرده و ارتباط  آنرا با خطر مرگ به همه‌ی دلایل، بررسی نمودند. دوره‌ی پیگیری در این مطالعه بین 2.9 تا 16.7سال بود.

 به طور کلی، محققان دریافتند که خطر مرگ و میر به همه‌ی دلایل برای افرادی با BMI بالا( اضافه وزن یا چاق)، در مقایسه با شرکت کنندگانی با BMI نرمال، کمتر است. البته محققان اعلام کردند که این نتایج از نظر آماری معنی دار نمی‌باشد.

 در یک تجزیه و تحلیل دیگر بر روی زیر گروهی از داده‌ها، محققان دریافتند که ارتباطی بین اضافه وزن و کاهش مرگ ‌ومیر تنها برای افراد مسن مبتلا به دیابت وجود دارد که از نظر آماری معنی ‌دار و قابل توجه است، بطوریکه خطر مرگ به همه‌ی دلایل، برای افراد مسن دارای اضافه وزن یا چاق، 18 درصد کمتر از افراد مسن دارای وزن طبیعی است. با این حال محققان اشاره کردند که اثر محافظتی اضافه وزن بر کاهش مرگ و میر در افراد مسن با افزایش زمان پیگیری، کاهش می‌یابد. محققان قادر به ارائه ی توضیحی برای این ارتباط نبودند، اما چند نظریه ارائه کردند.

 برای مثال آنها در مطالعات قبلی به ارتباط معکوس توده ی عضلانی و مقاومت به انسولین اشاره کرده بودند. با افزایش سن، توده‌ی عضلانی بدون چربی در افراد کاهش می‌یابد و این موضوع ممکن است منجر به کاهش وزن بدن شود که می‌تواند به نتایج سلامت بدتر برای افراد مسن منجر گردد.

درحالیکه نتایج این مطالعه جالب توجه است، اما محققان اشاره کردند که این یافته‌ها صرفاً مشاهداتی بوده و به تحقیقات بیشتری برای تعیین یک رابطه‌ی علی و معلولی بین اضافه وزن و کاهش خطر مرگ‌ ومیر در میان بیماران مسن مبتلا به دیابت نیاز دارند.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که برای یافتن پاسخ قطعی این سوال، به مطالعات کنترل شده‌ی تصادفی آینده‌نگر در مورد مزایای برنامه‌های کنترل وزن تحت نظارت متخصصین، بر طول عمر بیمارانی با طیف گسترده‌ی BMI نیاز دارند.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/317875.php